Jumaat, 27 Mac 2015

11b TANGKAPAN








ESOK 

DI SOGO




118 kes tangkapan 

membantutkan ruang demokrasi

Badan pemikir Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) ingin membangkitkan kebimbangan di mana ruang pendemokrasian di Malaysia terbuntut pada ketika rakyat bakal berdepan dengan bebanan baru cukai barangan dan perkhidmatan (GST) mulai 1 April 2015.

Tanggal 27 Mac 2015, pada hari ke-46 Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia  Anwar Ibrahim dipenjarakan, pengumpulan maklumat oleh KPRU menunjukkan, sekurang-kurangnya sebanyak 118 kes penangkapan telah dilakukan oleh pihak polis pada tahun ini.

Jumlah 118 kes penangkapan tersebut melibatkan rakyat Malaysia yang terdiri daripada ahli Parlimen, ahli dewan undangan negeri (ADUN), ahli politik oposisi, ahli akademik, peguam, aktivis, wartawan dan seumpamanya.

Mereka sama ada ditahan untuk siasatan, direman atau didakwa ke mahkamah. Pihak polis banyak menggunakan Akta Hasutan, Akta Perhimpunan Aman atau Kanun Keseksaan untuk tindakan polis dan tindakan mahkamah seterusnya.

KPRU: Senarai kes penangkapan sehingga 27 Mac 2015, hari ke-46 Anwar Ibrahim dipenjarakan


Dikeluarkan oleh 
Ooi Heng
Pengarah eksekutif KPRU




-------------

11 ulasan:

Loh CK berkata...

saya teringat bahawa TT pernah tulis sebuah makalah (dari link yg d bawah) yg agak impressive... saya rasa isi kandungan makalah itu semakin semirip dengan apa yg berlaku pd dewasa ini...

Link: http://www.malaysiakini.com/columns/81441

DD KAYBEE berkata...

GST......menyusahkan hati gwa sahingga timbul syndrome....GILA SEBAB TEKANAN...CUKUP...gwa udah bosan...gwa mau lawan...gwa udah enggak pedulik..harap harap si komidi paham ngomong gwa..dia dan gwa kan satu kapal...kapal DIPONIGORO....celaka indon sekor ni...gwa penat penatin bangunin malaysia...dia jatuh jatuhin...kurang ajar yah.....lagi di kulinya mamak kulit gatal itu...ngak tau aku apa gatalnya penyakitnya itu yah...oklah...Masa sudah Time.....Gerakan Sedikit Toleransi udha mau lalu...doa in ya kami sukses....mana koruptor jahat itu...biar gwa joplokin kepala nya.....allahhuakhbar.....

DD KAYBEE berkata...

GWA GIVEUP SAMA TOLERANSI....ITU pun GST juga...dari gwa dan rakyat...untuk loooo 45 %%%....BODOH AMAT.....!!!!!

ayen berkata...

Ontah apo ko namo
lamo na bona bekawan
Laungan keramat totap bergema
LAWAN TOTAP LAWAN

Tanpa Nama berkata...

Blog cuti.. owner kena kidnap..

Tanpa Nama berkata...

Woit TT...hari ni makan nasik bungkus lauk apa?

kah kah kah

UNCLE RAMLI berkata...

Salut kepada semua yang turun berdemo, tak tahu nak menghargai komitmen mereka yang tak takut dengan ugutan polis dan menteri.Ini bermakna semangat melawan terhadap kezaliman rejim pemerintah tak mati lagi.Polis dan menteti pasti rasa gusar dan benggong yang mereka boleh perlecehkan gerakan pertentangan sivil ti tidak boleh mandulkannya. Kekentalan semangat menyuarakan bantahan itu afalah asas untuk menukar rejim, sekali lagi 'SALUT KEPADA SEMUA YANG TURUN' menentang regim korap dan zalim.

Tanpa Nama berkata...

Mr TT kena reman ke. Lama tak da berita.

Tanpa Nama berkata...

Spatutnya kes mcm ni anwar & keluarga ja tanggung...mungkin kifarat tuhan...krn wan azizah la bwk anwar masuk umno dulu..kah..kah..kah

matstimketum berkata...

sdr isham, kemana pergi asissten yang update blog? mereka pun lari takut kena culik ke?

ayen berkata...

Mano ulasan den x keluar2 ni.

Alamak lupo, abg tokey blog kono ponjaro kojap. Haha